Aerokluby.pl

Serwis Aerokluby.pl obejmuje lotnictwo aeroklubowe, sportowe, ultralekkie i amatorskie. Samoloty ultralekkie (ULM), samoloty lekkie i turystyczne, motolotnie, paralotnie, balony, samoloty, szybowce, wiatrakowce.


pozycjonowanie, tworzenie stron internetowych, reklama internetowa
Aerokluby.pl > Nowości > Koniec JAA

2009-06-30

Koniec JAA

Dziś przestają istnieć Wspólne Władze Lotnicze (JAA). Ich funkcje w dziedzinie ustanawiania wspólnych standardów w europejskim lotnictwie cywilnym przejmuje w całości Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).



Przez 39 lat istnienia JAA wypracowały system wspólnych regulacji lotniczych (JAR) zawierających przepisy dotyczące certyfikacji wyrobów lotniczych, zdatności do lotu statków powietrznych, operacji lotniczych i licencjonowania personelu lotniczego.

Dorobek ten jest stopniowo wdrażany do prawa Unii Europejskiej. Takie przepisy obowiązują już w dziedzinie zdatności do lotu, utrzymania ciągłej zdatności do lotu, a także samolotów używanych w przewozach handlowych, w zakresie objętym przez EU-OPS. Przepisy UE dotyczące operacji lotniczych i licencjonowania personelu lotniczego wejdą w życie zapewne w ciągu dwóch lat.

Państwa UE w dalszym ciągu będą stosować JAR jako podstawę dla przepisów krajowych do czasu, aż wejdą w życie odpowiednie regulacje UE.

Do tego czasu państwa członkowskie UE są odpowiedzialne we własnym zakresie za utrzymanie w mocy przepisów krajowych opartych na JAR do czasu wejścia w życie przepisów UE, a także za utrzymanie ich zgodności ze standardami i zalecanymi praktykami postępowania ICAO i za inne sprawy związane z bezpieczeństwem lotniczym.

Należy jednak zwrócić uwagę na to, że o ile państwa członkowskie UE mogą wprowadzać i modyfikować regulacje krajowe, to jednocześnie muszą powstrzymać się od podejmowania środków będących aktualnie w zakresie kompetencji Wspólnoty.

Państwa członkowskie JAA nie będące państwami członkowskimi UE mogą natomiast zawierać porozumienia robocze z EASA o współpracy m.in. w zakresie działalności standaryzacyjnej, inspekcyjnej czy legislacyjnej.

Nie zaprzestaje działalności komórka szkoleniowa JAA (JAA Training Organization) z siedzibą w Hoofddorp (Holandia), która funkcjonować będzie jako jednostka stowarzyszona z Europejską Konferencją Lotnictwa Cywilnego (ECAC).

Tagi: bezpieczeństwo lotnicze, EASA, EU, European Aviation Safety Agency, Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego, JAA, JAR, Joint Aviation Authorities, Joint Aviation Requirements, organizacja lotnicza, organizacje lotnicze, UE, ULC, Unia Europejska, Urząd Lotnictwa Cywilnego

Komentarze

 

Podpis:

Twój e-mail:

Treść komentarza:

 

dwa + dziewięć =


 

tanie linie lotnicze, bilety lotnicze

Nadchodzące imprezy lotnicze


Biuletyn informacyjny

Nowości, promocje, aktualności w Twojej skrzynce e-mail.